Nyheder

Dansk wienerbrød på udenlandske hænder

Den danske wienerbrødsproducent, Mette Munk, blev i sommeren 2014 solgt til det schweiziske selskab, Aryzta, som dermed har forstærket deres position som verdens tredje største bagerigruppe. Salget har været et planlagt skridt i Mette Munks vækstridt, som blandt andet har medført 4 gazelleudnævnelser af dagbladet Børsen.

Erik From og 5 andre tidligere Schulstad medarbejdere købte Mette Munk tilbage i 2006, der på under et årti har vendt forretningen fra et syvcifret underskud til et yderst profitabelt foretagende, der afsluttede 2013 med et resultat på DKK 36,6 millioner. Nu er virksomheden solgt til Schweiziske Aryzta, efter en salgsproces, hvor Mette Munk er blevet kontaktet fra nær og fjern af interesserede købere. Trods salget til Aryzta forbliver produktionen og resten af virksomhedens foretagender i Danmark.

’’Det vigtigste for os var at vi bibeholdte produktionen i Odense’’ fortæller Erik From, der er administrerende direktør og nu tidligere medejer i Mette Munk, som tilføjer, at produktionen i øjeblikket undergår en større tilbygning. ’’Vi er jo i gang med en investering på DKK 77 millioner, og det vil de jo ikke bare lukke, det synes jeg da i hvert fald ville være ærgerligt’’ fortsætter Erik From med et smil på læben og fortæller, at udbygningen vil fordoble produktionskapaciteten og kræve en medarbejdertilvækst fra 65 til 100 mand. Denne tilbygning bliver essentiel i Mette Munks videre væksteventyr, fordi virksomheden nu får adgang til Aryztas mange salgskanaler. Trods den større efterspørgsel og voksende produktion nægter Erik From at gå på kompromis med produkternes kvalitet. ’’Jeg synes ikke kvalitet er noget man skal snakke om, den skal bare være i orden, ellers har man tabt på forhånd’’ siger han og understreger, at der ikke vil blive slækket på kvaliteten uanset, hvor stor virksomheden skulle blive.

Mange bejlere – kun ét matchmettemunk web

Salget af den nu tidligere ejerledede virksomhed har været et led i den forretningsstrategi, der blev udformet af ledelsen tilbage i 2008. De seneste år er Mette Munk blevet kontaktet af adskillige industrielle såvel som finansielle købere, som alle har været interesseret i den velrenommerede danske virksomhed.

’’Der er så mange der har haft ringet, og som gerne vil danse med os, men det er først sidste år vi begyndte at danse med, for først der synes vi, at vi var salgsmodne’’.
Gennem de senere år er Mette Munk blev modnet til salg, ved blandt andet at optimere produktionsapparatet til at køre i 3 holds skift med forskudte pauser så produktionen hele tiden holdes i gang. Derudover er der blevet installeret LED-lys i hele produktionen for at minimere energiomkostningerne, og flere af kompressorerne er blevet udskiftet, som alt i alt har sænket produktionens energiforbrug med 50%.

I starten af 2013 var milepælene altså endelig nået, og opmærksomheden kunne nu rettes mod potentielle købere. Valget faldt på det schweizisk registreret Aryzta, der de senere år har købt kraftigt op i det europæiske marked.
’’De var den oplagte køber, fordi vi synes de havde de samme værdier som os’’ siger Jette Christensen, som er økonomichef og tidligere medejer af virksomheden. Ledelsen har hele tiden vidst, at et salg til en udenlandsk køber har været sandsynligt.
’’Der er kun to muligheder, hvis vi ville sælge til en industriel køber i Danmark, og det er Kohberg eller Schulstad, og ellers skal man udenlands for at finde en køber, og der var Aryzta suverænt de bedst egnede’’, siger Erik From, der også fortæller, at de i ledelsen ikke har haft nogle kvaler ved at overlade ejerskabet til et udenlandsk foretagende.

Produceret i Danmark bagt i udlandetpalleogerik

Cirka halvdelen af Mette Munks omsætning kommer fra eksportkanaler, hvor den største af disse er England. Siden overtagelsen i 2006 har hovedfokus været på eksport. Virksomheden har en så stor markedsandel af det danske wienerbrødsmarked, at den videre vækst skal genereres gennem udenlandske kanaler. Salget til de mange eksportmarkeder er primært rettet mod hotelbranchen og arrangementer. ’’Vi er ikke gået ind i detailhandlen, for der er ikke tradition for at købe wienerbrød i udlandet’’ siger Erik From, som understreger, at størstedelen af den fremtidige indtjening ligger på eksportmarkederne. Det nylige salg af virksomheden åbner op for et større potentiale i eksportmarkederne, fordi Mette Munk nu får hyldemeter hos Aryztas mange salgskanaler, som er repræsenteret i hele verden.

Fra Odense til Seuol
Med salget til Aryzta og en intensiveret indsats på eksportmarkederne er fundamentet støbt for et fortsat væksteventyr. Ledelsen vil ligesom produktionen forblive urørt, men ifølge Erik From skal der findes aftagere inden for de næste 5 år ’’Nu er jeg 61, så jeg skal i hvert fald være her 3 år mere, hvor jeg det sidste år skal hjælpe en ny i gang’’ siger direktøren, der også fortæller, at strategien de kommende år vil være at udvikle det skandinaviske og engelske marked. Han tilføjer, at de selvfølgelig også vil være åbne for andre markeder, hvis de skulle tilbyde sig.

Eksport er unægtelig en vigtig del af den fremtidige vækst, når hjemmemarkedet er mættet, men at trænge ind på nye markeder er ikke uden komplikationer.
’’Hvis man lever af at eksportere skal man have råd til det, det koster både tid og penge’’ siger Erik From og fortsætter ”en tommelfingerregel siger, at det gennemsnitligt tager to år fra man først får ideen om at trænge ind på et nyt marked til man reelt begynder at sælge dertil”. Han mener, at tillid er ekstremt vigtigt, hvis man vil handle med udlandet, og netop tillid kan tage tid at opbygge.

Den kommende tid skal der falde ro på efter salget, og de eksisterende markeder skal udvikles i takt med, at ændringerne i forbindelse med salget træder i kraft.
’’Nu skal vi lære dem at kende, og de skal lære os at kende’’, siger Erik From, som er helt tryg ved den nye situation.

Log in

en
create an account